Clientondersteuning Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).

In de WMO 2015 (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) die door de gemeente wordt uitgevoerd, wordt onderscheid gemaakt tussen formele (beroepsmatig) en informele (vrijwillige) cliëntenondersteuners. Iedere gemeente is verplicht om een inwoner die een aanvraag doet te wijzen op de mogelijkheid te worden bijgestaan door een cliëntondersteuner. Elke inwoner die bij de gemeente Roosendaal een aanvrage doet voor WMO ondersteuning moet een ondersteuner kunnen inschakelen die bij zijn of haar situatie past en waar hij of zij vertrouwen in heeft. Daarom kunnen alle ouderen in de gemeente Roosendaal een beroep doen op de cliëntondersteuners van de KBO. Onze vier deskundige clientondersteuners gaan met u in gesprek over uw situatie en behoefte aan ondersteuning. Zij hebben een degelijke WMO-kennis.

 

Wat doet een cliëntondersteuner?

Het komt er op neer dat de cliëntondersteuner u helpt en voor uw belangen opkomt wanneer u een WMO-aanvraag doet voor hulpmiddelen, woningaanpassingen of hulp bij de huishouding bij de gemeente Roosendaal. De cliëntondersteuner bespreekt met u hoe het proces van de aanvraag loopt, geeft een toelichting op de wet- en regelgeving en de procedure die door de gemeente wordt gevolgd. De clientondersteuner is desgewenst aanwezig bij het gesprek met de medewerker van de gemeente (het keukentafelgesprek). Officieel heet dit gesprek het onderzoek. De cliëntondersteuner controleert later ook of het verslag van het onderzoek gesprek correct is. Dat is belangrijk want op basis van dit verslag bepaalt de gemeente welke hulp of zorg u krijgt. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kan de cliëntondersteuner u ook helpen om bezwaar te maken.

 

Wat valt er onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning:

  • Hulp bij het huishouden.
  • Woonvoorzieningen. Onder anderen aanpassingen zoals traplift en een inloopdouche.
  • Mobiliteitsvoorzieningen. Onder anderen de deeltaxipas en aanschaf scootmobiel.
  • Begeleiding individueel en groep. Zoals dagbesteding.

 

Vragen ???

U kunt telefonisch contact opnemen met de drie clientondersteuners van de Kring KBO Roosendaal:

Dhr. W. Maas                   0165-504562

Dhr. B. Aanraad                0165–561785

Mevr. M. van den Hout        06-24785889

 

Terug naar pagina ‘Werkgroep Belangenbehartiging’